Actually, you can

Det här var en sån där grej som jag tänkte “orkar inte” om. Reklam finns det gott om, dålig reklam finns det nästan precis lika mycket av och fat shaming på billboards är inte nåt nytt. (Paradexempel: PETA, bubblare: The Gap.)

Men sen såg jag det här YouTube-klippet med en protest mot just denna kampanj, och det var så bra att jag ville lägga upp det här. Några fakta jag har tagit direkt från det här klippet om du inte orkar kolla själv:

* 1 av 200 kvinnor har anorexia.
* 2-3 av 100 kvinnor har bulimi.
* Av de 8 miljoner amerikaner som tros ha en ätstörning är 10-15% män.
* Ätstörningar har den största risken för dödsfall av alla psykiska sjukdomar.
* Antalet döda pga av anorexia är tolv gånger högre än för ALLA andra dödsorsaker hos kvinnor i åldern 15-24.
* 95% av de som har ätstörningar är i 12-25 års ålder.
* Bara 30-40% blir helt friska.
* Anorexia är den tredje vanligaste kroniska sjukdomen hos tonåringar.
* 50% av flickor i åldern 11-13 år tror att de är tjocka.
* 80% av alla 13-åriga flickor har försökt gå ner i vikt.

Notera att de här siffrorna är baserade på det amerikanska folket, och att jag alltså inte har kollat källor utan bara tagit det ifrån videon ovan. Siffrorna på Ätstöring.se är något positivare, men inte mycket.

Det bör väl sägas att tillverkaren har hållit fast vid att de “pratar om pretzels, inte folk”, och i princip menade att om folk tog åt sig var det deras eget fel, men att de till slut bestämde sig för att dra tillbaks den här kampanjen. Ibland funkar Internet Rage, verkar det som.

Tags: , ,

One comment

  1. Åh jag blir så arg och glad på samma gång – jojomensan, det är klart tillverkarna tänkte på pretzels… det är bara vi som konsumenter som tolkar budskapen fel… tur att det finns folk som orkar protestera och säga ifrån, själv har jag börjat resignera, förut anmälde jag faktiskt lite då och då men eftersom det aldrig hände något så sjönk motivationen. Vad härligt att se att det kan funka att protestera ibland!

Leave a comment